Laatukriteeri
Opetuksen
järjestäjä
- Kunnassa on suunnitelmallinen, moniammatillinen tukiverkosto ja resurssit erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämiseksi.
- Kouluilla on käytettävissä riittävät henkilöstöresurssit oppilaanohjaukseen ja oppilashuoltoon.
- Koulutuksen ja varhaiskasvatuksen nivelvaiheeseen liittyviä ongelmia on pyritty poistamaan.
- Palvelut turvataan ensisijaisesti lähipalveluna ja tarvittaessa seudullisena yhteistyönä.
Koulu
- Opettajilla on riittävästi tiedollisia, taidollisia ja oppimisympäristöön liittyviä valmiuksia opettaa myös erityistä tukea tarvitsevia oppilaita lähikoulussa.
- Koulussa kehitetään ja käytetään joustavia toimintamuotoja, joilla koulut pystyvät kohtaamaan tukea tarvitsevan oppilaan joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti.
- Erilaisten ongelmatilanteiden hoitamiseen on olemassa selkeät, yhdessä sovitut toimintatavat.
- Koulussa käytetään moniammatillisessa yhteistyössä sovittuja varhaisen puuttumisen malleja, ja niiden vaikuttavuutta arvioidaan.
Laadun kehittämisen kysymyksiä
1. Miten tehostettu ja erityinen tuki
oppilaille on järjestetty?
2. Miten kunnassa on järjestetty
oppilashuollon riittävä saatavuus ja monipuolisuus?
3. Miten varmistetaan oppilaille
riittävä ohjaus ja tuki?
4. Miten varhainen puuttuminen toteutuu?
5. Miten siirtyminen yleis-, erityis- ja
sairaalaopetuksen välillä sekä varhaiskasvatuksesta kouluun tapahtuu?
Miten varmistetaan siirtyminen perusopetuksen
jälkeiseen koulutukseen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti