tiistai 11. maaliskuuta 2014

5 Opetussuunnitelman toteuttaminen



Laatukriteeri
Opetuksen järjestäjä

  • Opetussuunnitelmatyö on suunnitelmallista, hyvin johdettua ja informoitua sekä asianmukaisesti resursoitua.

  •  Kieliohjelman ja valinnaisten aineiden tarjonta turvataan tarvittaessa yhteistyötä laajentamalla.

  • Opetussuunnitelman toimivuutta, toteuttamista ja toteutumista seurataan, arvioidaan ja kehitetään suunnitelmallisesti.

Koulu

  •  Opetushenkilöstö osallistuu opetussuunnitelman laadintaan sekä sen toimivuuden ja toteuttamisen arviointiin ja kehittämiseen.

  • Opetussuunnitelman laatimisessa, toteuttamisessa, arvioinnissa ja kehittämisessä hyödynnetään koulujen välistä yhteistyötä paikallisesti ja alueellisesti.

  • Oppilaat voivat ikäkaudelleen sopivalla tavalla osallistua opetussuunnitelmasta käytävään keskusteluun, sen nojalla annetun opetuksen arviointiin ja kehittämiseen.

  • Opetussuunnitelma on perustana koulun itsearvioinnille ja työn jatkuvalle kehitystyölle.

Laadun kehittämisen kysymyksiä
1.      Miten opetussuunnitelmatyö (opetussuunnitelman laadinta, toimivuuden arviointi ja jatkuva kehittäminen) toteutetaan kunnassa ja koulussa?
2.      Miten opetuksen järjestäjä, rehtorit, opettajat ja koulun muu henkilöstö, oppilaat ja oppilaiden huoltajat osallistuvat opetussuunnitelmatyöhön?
3.      Miten muut tahot ovat mukana opetussuunnitelmatyössä?
4.      Miten paikallisen ja koulukohtaisen opetussuunnitelman toteutumisesta huolehditaan vuosittain opetuksessa ja miten sitä arvioidaan osana vuosisuunnittelua?
5.      Miten opetuksen järjestäjä ja koulu huolehtivat valintoihin liittyvästä tiedottamisesta ja ohjauksesta?
6.      Miten on otettu huomioon perusopetuksen yhtenäisyyden näkökulmasta luokan- ja aineenopettajien lisääntyvä yhteistyön tarve?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti