Laatukriteeri
Opetuksen
järjestäjä
- Opetusryhmät muodostetaan siten, että voidaan toteuttaa opetus ja ohjaus opetussuunnitelman mukaan, saavuttaa opetukselle asetetut tavoitteet ja ottaa huomioon oppilaiden erilaiset tarpeet.
- Resursoitaessa koulujen opetustoimintaa (esimerkiksi päätettäessä opetustuntien määrästä) opetustoimintaan osoitetaan lisää määrärahoja sen mukaan, paljonko koulussa on erityistä tukea tarvitsevia sekä eri kieli- ja kulttuuritaustaisia oppilaita, minkä kokoisia ja mistä luokka-asteista koostuvia yhdysluokkia koulussa on sekä onko koululta syytä edellyttää erityistä työturvallisuutta.
Koulu
- Opetuksessa sovelletaan monipuolisesti asianomaiselle tiedonalalle ominaisia, opetuksen tavoitteiden mukaisia opetusmenetelmiä ja työtapoja opetusryhmän koon ja kokoonpanon mukaan.
- Koulun tilat, varustetaso ja opetusmateriaalit tarjoavat edellytykset eriyttää opetusta oppilaiden tarpeiden, opetusryhmän koon ja tavoitteiden mukaan.
Laadun kehittämisen kysymyksiä
1. Miten opetussuunnitelma ohjaa
opetuksen suunnittelua, toteuttamista ja oppilaan arviointia?
2. Miten opetuksen resursointi tukee opetussuunnitelman
tarkoituksenmukaista toteuttamista?
3. Miten pedagogiset ratkaisut tukevat
perusopetuksen yhtenäisyyttä?
4. Miten oppilaiden tarpeet ja
edellytykset otetaan huomioon opetuksessa?
5. Miten opetuksessa otetaan huomioon
eri tiedonaloille ja tavoitteille ominaiset työskentelyvaatimukset?
6. Miten opetusryhmien koko on
vaikuttanut oppilaiden opetukseen, ohjaukseen ja tukeen?
7. Miten koulun arviointikäytänteet
tukevat kasvatukselle ja opetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja
oppilaiden yhdenvertaista kohtelua?
8. Miten opetuksen monipuolistamisessa
otetaan huomioon tietotekniikan ja verkkopedagogiikan tarjoamat mahdollisuudet?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti