tiistai 11. maaliskuuta 2014

12 Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta



Laatukriteerit
Kunta

  •  Kunta on sitoutunut pitkäjänteisesti aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämiseen ja kehittämiseen.
  • Toimintaa on tarjolla sitä tarvitseville ensimmäisen ja toisen vuosiluokan sekä erityistä tukea tarvitseville oppilaille.

  • Toimintaan on osoitettu riittävät resurssit ja ammattitaitoinen henkilöstö.
  • Tilat ja välineet ovat tarkoituksenmukaiset ja toimintaympäristö on turvallinen ja viihtyisä.

Laadun kehittämisen kysymyksiä
1.      Miten aamu- ja iltapäivätoiminta näkyy kunnan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa?
2.      Miten perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet ohjaavat toiminnan suunnittelua, toteuttamista ja seurantaa?
3.      Miten toiminnan sisäsinen ja ulkoinen arviointi toteutetaan?
4.      Miten moniammatillinen yhteistyö tukee toiminnan suunnittelua ja toteutusta?
5.      Miten huolehditaan ohjaajien täydennyskoulutuksesta?

Koulu

  • Toiminta on suunnitelmallista ja sisällöltään monipuolista lapsen kasvua ja kehitystä tukevaa.

  • Toimintaa suunnitellaan ja kehitetään yhteistyössä koulun, kodin ja lasten kanssa.

  • Toiminnassa huomioidaan erityistä tukea tarvitsevat sekä eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset.
  • Toiminnasta tiedottaminen tavoittaa oppilaat, huoltajat ja eri yhteistyötasot.


Laadun kehittämisen kysymyksiä
1.      Miten sisältöjen monipuolisuudesta huolehditaan?
2.      Miten aamu- ja iltapäivätoiminta yhteistyössä koulun kanssa tukee lapsen kehitystä?
3.      Miten aamu- ja iltapäivätoiminnassa edistetään huoltajien ja oppilaiden aktiivista osallistumista?
4.      Miten lapset tulevat kuulluksi toiminnassa?
5.      Miten arvioinnissa nousseet kehittämiskohteet huomioidaan toiminnan suunnittelussa?
6.      Millaisia toimintamuotoja käytetään?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti