13 Koulun kerhotoiminta
Laatukriteerit
Opetuksen
järjestäjä
- Opetuksen järjestäjä on sitoutunut pitkäjänteisesti kerhotoiminnan kehittämiseen ja vakiinnuttamiseen.
- Kerhotoimintaa koordinoidaan ja kehitetään eri hallinnonalojen, kolmannen sektorin toimijoiden ja koulujen sidosryhmien yhteistyönä.
- Kerhotarjonta on monipuolista ja laadukasta.
- Kerhotoimintaa käytetään osana yleistä, tehostettua ja erityistä tukea.
Laadun kehittämisen
kysymyksiä
1. Miten opetuksen järjestäjä
vakiinnuttaa toiminnan kunnan rakenteisiin?
2. Miten kerhotoiminnan kehittämisestä
ja pitkäjänteisyydestä huolehditaan?
3. Miten kerhotoiminnan resurssit
vastaavat kysynnän ja järjestämisen tarpeeseen?
4. Miten varmistetaan kerhonohjaajien
osaaminen?
5. Miten kerhotoiminnan suunnittelussa
huomioidaan tuen eri muodot?
6. Miten toiminnan laajuutta, toteutusta
ja kehittämistarpeita seurataan?
7. Miten arvioinnissa nousseet kehittämiskohteet
huomioidaan toiminnan suunnittelussa?
Koulu
- Toiminta on monipuolista, kehittävää, huomioi erilaiset tarpeet ja sitä arvioidaan säännöllisesti.
- Toimijoilla on yhteiset toimintaperiaatteet ja toimiva yhteistyö.
- Kerhotoiminta niveltyy osasi oppilaan turvallista koulupäivää.
- Ohjaajalla on riittävä osaaminen yksilön, ryhmän ja kerhon sisällölliseen hallintaan.
Laadun kehittämisen kysymyksiä
1. Miten varmistetaan kerhotoiminnan
sisältöjen monipuolisuus?
2. Miten oppilaat ja huoltajat voivat
osallistua ja vaikuttaa kerhotarjontaan?
3. Miten arviointi toteutetaan ja miten
arvioinnin tuloksia hyödynnetään?
4. Miten varmistetaan yhteisesti sovitut
toimintaperiaatteet ja yhteistyön rakenteet?
5. Miten kerhotoiminta suunnitellaan
osaksi oppilaan kokonaista päivää?
6. Miten kerhotoiminnan turvallisuus- ja
vastuukysymykset on varmistettu?
7. Miten oppilaat osallistuvat sisältöjen
suunnitteluun ja kehittämiseen?
8. Miten suunnittelussa ja toiminnassa
otetaan huomioon oppilaalta saatu palaute?
9. Miten ohjaajien osaamisesta huolehditaan?
Millaisia viestintäkeinoja käytetään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti